Volvos wurden zwischen 1947 und 1968 mit 6 verschiedenen Motoren ausgerüstet.
Hier kommt eine Vorstellung dieser einzelnen Motoren.

Motor B4B


1947-1957
B4B
Hubraum
1.414 ccm. Kompression
6,5:1. Vergaser
Carter, später Zenith. Motorns
Gewicht ca. 145 kg.
Hergestellt in drei verschiedenen Versionen.
1. Version mit Motornummer
495300 hatte 40 SAE-PS bei 3.800
U/min. 2. Version mit
Motornummer 495301 erhöhte Leistung
auf 44 SAE-PS durch Veränderungen
bei Kurbelwelle und Ventilen.
Er hatte ebenso einen Ölfilter standardmäßig
und einen neuen, größeren Luftfilter.
3. Version mit Motornummer
495302 und kam 1955. Jetzt wurde die Leistung
auf 51 SAE-PS durch
eine neue Kurbelwelle, einen neuen Zylinderkopf, neue
Ventilfedern und Stoßstangen erhöht.

Motor B14A


1955-1957
B14A
Leistungsgesteigerte Version des B4B. Leistung
auf 70 SAE-PS erhöht mit Hilfe von zwei SU-Vergasern und
höherer Kompression.
Gewicht ca. 145 kg.
Der B14A hatte einen Ölfilter platziert auf der 
linken Seite des Motors.
Dieser Motor hat die Nummer 495320
oder
495323 und wurde nur in Exportmodelle
und den Sportwagen
P1900.

Motor B16A


1957-1961
B16A
Der B16A wurde zuerst im Volvo
Amazon 1956 eingesetzt.
1957 kam der Motor auch in den PV 444 L/LS.
Hubraum 1.580 ccm.
Kompression 7,4:1.
Leistung 60 DIN-PS (66 SAE-PS).
Einen Zenith-Vergaser.
Ölfilter auf der rechten Seite
des Motorblockes.
Motornummer 495382.

Motor B16B


1957-1961
B16B
B16 mit zwei SU-Vergasern.
Leistung erhöht auf 85 SAE-PS.
Motornummer 495385.

Motor B18A


 
 
 
 
 
 
 
 
1961-1968B18A
Hubraum 1,78 Liter. Kompression
8,5:1. Leistung 68 DIN-PS (75
SAE-PS). Einen Zenith 36VN.
Ölfilter auf der rechten Seite
des Motorblockes.
Motornummer
496801. Ausgerüstet mit Vierblattrotor

Motor B18D


1961-1968
B18D
Leistungsgesteigerte Version des B18A. Leistung
auf 80 DIN-PS (90 SAE-PS) mit Hilfe von
zwei SU HS6 Vergasern.
Motornummer 496802
 
 
1927
Den 14 april öppnas en fabriksport på Hisingen och ut rullar den allra första serietillverkade Volvo-bilen. Modellnamnet är ÖV4 och det betyder Öppen Vagn 4 cylindrar. Priset är satt till 4 800 kronor och den täckta version som snart lanseras under namnet PV4 kostar 1 000 kronor mer. Avsikten är att bygga 500 exemplar av varje modell men kunderna visar sig vara oväntat svårflörtade och bara 297 exemplar säljs det första året. I spetsen för det unga företaget står nu och ända fram till mitten av 50-talet de båda grundarna Assar Gabrielsson, vd, och Gustaf Larson, konstruktionschef.
1937
Året innan har en tämligen enkel modell som kan kallas Volvos första försök till en volymbil presenterats. Den har modellbeteckningen PV51 och är visserligen inte lika spännande i linjerna som strömlinjevagnen PV36 Carioca, men har ändå ungefär samma karaktär, och likadan sexcylindrig motor. PV51 säljer följaktligen betydligt bättre. I början av 1937 kommer ett komplement, PV52, som är rikligare utrustad än PV51 men i övrigt närmast identisk. Under året tillverkas 1 815 Volvo-bilar.
1947
Efter sex år av ofred, följt av en långvarig strejk inom den svenska verkstadsindustrin och allmänna ingångsättningsproblem med stor materialbrist, startar äntligen i februari serietillverkningen av PV444, Volvos första lilla vagn med självbärande kaross och toppventilsmotor. Då har Volvo redan beställningar på 10 181 bilar av de planerade 12 000. De första 2 300 kontrakterade bilarna säljs med förlust till det pris på 4 800 kronor som gällde vid första visningen 1944. 1947 års pris för en ny PV444 ligger istället på 8 000 kronor. Volvo har vuxit till en storkoncern med 3 000 anställda och en omsättning på 112 miljoner kronor. Totala bilproduktionen det året blir 2 531 st.
1957
På hösten året innan har den stora bilnyheten Volvo Amazon visats och i början av 1957 startar serietillverkningen. 12 600 kronor kostar bilen fritt Göteborg. Under året blir fästen för tvåpunkts säkerhetsbälten i framsätet standard i alla personvagnar från Volvo. De sista exemplaren av Volvo Sport tillverkas – det har inte blivit mer än 67 st – och 1957 är även sista årsmodellen för PV444. Volvo har sedan två år tillbaka tagit steget in på den nordamerikanska marknaden och har redan mer än 100 återförsäljare på den kontinenten. Exporten dit och till många andra marknader är i full sving. 42 192 personbilar byggs under året, av 13 000 anställda.
1967
Detta är första årsmodellen för nya Volvo 144 som premiärvisats i augusti året innan. Denna modell, som kostar 19 300 kronor, tar säkerheten ytterligare ett stort steg framåt. Bilen har skivbromsar både fram och bak, delad rattstång och ny typ av lås för trepunktsbältena. Karossen har energiupptagande front- och akterpartier och bromsarna har ett unikt triangeldelat tvåkretssystem. Volvo presenterar också världens första bakåtvända bilbarnstol under året och bilbälten införs även i baksätet på Volvo-bilar. Senare under året presenteras även herrgårdsvagnen 145. Volvo-bilar med dubbla förgasare som exporteras till USA utrustas med ett system för avgasrening. Årsproduktionen blir 148 742 bilar.
1977
Volvo fyller 50 år och firar med en specialmodell av 240-serien som efterträtt 140-serien. Under året presenteras även Volvo 262 Coupé, en mycket exklusiv modell som ritats och monteras av det italienska designföretaget Carrozzeria Bertone. Volvo visar sin första miljöbil, en tvåsitsig liten elbil byggd i två exemplar. Att miljö är ett prioriterat område för Volvo visar också det faktum att i Kalifornien rullar redan Volvo-bilar på andra året utrustade med en världsnyhet, trevägskatalysator med lambdasond. Detta blir det hela sista året som verksamheten är en division av AB Volvo. Det efterföljande året beslutas om bildandet av ett fristående men helägt dotterbolag, Volvo Personvagnar AB. Totalt tillverkas 225 700 Volvo-bilar.
1987
Andelen herrgårdsvagnar har under de senaste två decennierna vuxit stadigt och Volvo är vid denna tid den helt dominerande tillverkaren av herrgårdsvagnar i sin storleksklass med en årligt volym om ca 120 000 bilar. I flera europeiska länder har man lanserat motorer med katalytisk avgasrening och lambdasond. 760-modellen, 700-seriens exklusiva modell, får ett utseendemässigt och tekniskt ansiktslyft med bland annat en ny individuell bakhjulsupphängning, Multilink. Volvo fyller 60 år och det firas bland annat genom en bilparad i hemstaden Göteborg. Tiderna är goda och året blir ett produktionsmässigt rekordår, 423 800 bilar.
1997
För första gången på mer än 40 år visas en öppen Volvo-modell igen, C70 cabriolet. Cabrioleten är den första öppna Volvon sedan 1950-talets Volvo Sport. En annan nyhet är den fyrhjulsdrivna V70 XC. Fyrhjulsdrift har introducerats i Volvo-bilar året innan och V70 XC lanseras som en tuff och sportig vagn med högre markfrigång och avancerad fyrhjulsdrift. XC-konceptet visar sig vara ett verkligt lyckokast för Volvo Personvagnar och fortsätter in i kommande teknikgenerationer i allt större volymer. Bakhjulsdrivna Volvo-modeller, det finns tre, går nu in på sista varvet för att helt försvinna följande år. Och inom två år kommer företaget att förvärvas av Ford Motor Company. 387 400 Volvo-bilar byggs under året.
2007
Jubileumsåret öppnar i Detroit, på bilsalongen, där när den nya djärva konceptbilen XC60 rullar fram. Med några av de tidigare decenniernas modeller i minnet är det nästan svårt att föreställa sig att detta är en Volvo-bil. XC60 Concept är en s k cross-overmodell i tiden med djärva linjer och tuff attityd. Vidare lanseringar under året blir nya versioner av herrgårdsvagnsfavoriterna V70 och XC70.
 

0 comments so far,add yours